Een e-bike kiezen. Hoe dan?

Een e-bike kiezen is makkelijker gezegd dan gedaan. Wie wel eens nieuwsgierig op internet de mogelijkheden heeft onderzocht weet hoe groot de keuze is. Die is in een woord gigantisch. Voor mensen die nu opstappen in de wondere wereld van de e-bikes is het handig om enkele handvatten te hebben bij het maken van de juiste keuze.

Let’s go!

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is waar ga je de fiets voor gebruiken? Wat zijn je plannen? Korte ritjes in de buurt? Langere toertochten? Fiets je door open terrein of is de omgeving heuvelachtig? Maar ook; hoe zit je op een fiets? Rechtop of voorovergebogen? Het antwoord op deze vragen helpt je met het afstrepen van een groot aantal modellen.

Dan de motor

De motor van een e-bike zit niet altijd op dezelfde plek in de fiets. Bij de goedkopere modellen zit de motor doorgaans in het voorwiel. Een rotatiesensor zorgt dat de motor vermogen afgeeft zodra de pedalen draaien. Sommige modellen hebben een zogenaamde middenmotor. Deze werkt met een krachtsensor. Dus hoe harder jij trapt hoe meer vermogen de motor afgeeft. Voor beide opties is iets te zeggen, maar wil je het zeker weten maak dan een proefrit. Of beter gezegd twee, een met de voorwielmotor en een met de middenmotor.

Even opladen

Net als bij elektrische auto’s is de accu altijd een populair gespreksonderwerp. En prijsbepalend. Ook hier geldt; wat zijn je plannen met de e-bike? Ga je forensen, blijf je in de stad of het dorp of ga je lange toertochten maken? Voor bescheiden tochten (circa 10 kilometer per dag) volstaat een bescheiden accu van 250-300 Wh). Ga je langer op pad dan heb je een grotere accu nodig. En vergeet niet dat een en ander afhankelijk is van het weer (tegenwind en heuvels), maar ook je rijgedrag en het gewicht dat je meedraagt. Stel je gaat fietskamperen, dan kies je een grotere accu. Dat is natuurlijk logisch, maar stel je voor dat je in de middle of nowhere stil komt te staan. Dat zou pas een domper op je kampeertocht zijn.

Op tijd in de remmen

Actieradius en accu’s zijn veelbesproken onderwerpen als het gaat om e-bikes. De remmen worden wel eens vergeten. Net als de banden overigens. Een e-bike is zwaarder en gaat sneller dan een gewone fiets. Gewone remblokjes voldoen dan meestal niet. Een veilige optie zijn de schijfremmen, al zijn er ook blokremmen die prima voldoen. De banden moeten iets breder zijn zodat de balans van de fiets in orde is. Een goede balans geeft een veilig(er) gevoel.

De ‘ouderwetse’ fiets heeft een ketting. Die maak je af en toe schoon, je doet er wat olie op en je kunt er weer tegenaan. Veel e-bikes zijn uitgerust met een aandrijfriem. Die vangt minder vuil, is lichter en heeft minder onderhoud nodig. Maar net als de grotere accu, maakt de aandrijfriem de fiets wel duurder. Een ouderwetse ketting werkt prima met een derailleur, een aandrijfriem niet, die heeft een naafversnelling nodig.

Last (but not least)

De belangrijkste tip is misschien de meest voor de hand liggende. Laat je informeren door de experts in de fietsenwinkel bij jou in de buurt! Daar kun je meestal ook gewoon een proefritje maken. En omdat ook een e-bike wel eens service nodig heeft, is het fijn als je dat gewoon om de hoek kunt laten doen. Veel fietsplezier!

Het licht aan het einde van het fietspad
Het licht aan het einde van het fietspad
FietsenCatalogus is geworteld in de online marketing van verschillende regionale fietswinkels en -merken in Nederland.
Lees verder
Ebike Das Original heet voortaan ADVANCED EBIKE
Ebike Das Original heet voortaan ADVANCED EBIKE
In 2011 kwam de Duitse fietsenfabrikant E BIKE Advanced Technologies GmbH op de markt met Ebike Das Original en wist in 10 jaar tijd met succes zijn plek te veroveren.
Lees verder
De Ronde van Drenthe
De Ronde van Drenthe
Drenthe is een van de minder bekende fietsparels van Nederland. Buitenbeentjes zoals Drenthe zijn altijd geweldig om te gaan ontdekken. Er is namelijk meer dan genoeg moois te vinden, zeker als je gek bent van natuur en buiten zijn.
Lees verder